lördag, februari 17, 2007

Kvällens startfält: Örnsköldsvik 2007

Här kommer dagens bedömning av kvällens bidrag. Vi får se hur det artar sig :)
Det här är iaf ett betydligt bättre startfält än veckorna innan, om än med sina svackor...

1. Måns Zelmerlöw - Cara Mia
Det här tävlar i samma genre som Anna Books låt från första deltävingen och lär säkert gå hem hos folket. Måns sjunger bra, han lär dessutom brilljera med sina danssteg, och låten är bättre än Bookans. Det här känns iaf mer 90-tal än 80-tal...
Men det är ändå bara en låt på engelska med 2-3 ord på spanska/italienska/annat eldigt språk, och det är sååå tröttsamt att höra på än idag. Det känns uttjatat och det är synd om Måns som när han äntligen får en schlager-chans blir förpasssad till latinoträsket.
Betyg: 3

2. MissMatch - Drop dead
En rätt kul låt, perfekt för någon Hits for kids samling. Trallvänlig och säkert rolig på scen, men hör inte hemma i den stora finalen.
Betyg: 3

3. Magnus Carlsson - Live Forever
PetShopBoys-känsla. Äntligen har Magnus fått tag på något som känns modernt! Han förtjänar att äntligen få slå sig fri från dansbands-genren och inte bli nedtyngd av sitt ex Andreas eller de två halvtaskiga sångerskorna i Alcazar. Det här är nytt, fräscht, medryckande och fartigt. Magnus sjunger som vanligt stensäkert och snälla snälla svenska folket, rösta fram det här!!
Betyg: 5

4. Sheida - I mina drömmar
Jag trodde inte att jag skulle säga det men här kommer det: FÖR MYCKET ETNO!!
Någon tyckte att det vore spännande att mixa Turkisk folkmusikfarbror med Åsa Jinders okända lillasyster. Det blev inte bra. Alls. Det är inte ens ett intressant projekt.
Betyg: 1

5. The Attic feat. Therese - The Arrival
Efter halva låten råkade jag stänga ner fönstret på datorn. Jag orkade inte bry mig om att öppna det igen..
Betyg: 2

6. Sebastian - When the Night comes Falling
Deltävlingens Andreas Johnsson. Jag formligen avskyr Sebastian men låten är till min besvikelse rätt bra. Trallvänlig och i Beatlesanda. Jag kommer alltid att avsky Sebastian, men en andra chans förtjänar låten.
Betyg: 4

7. Sonja Aldén - För att du finns
En klassisk powerballad, framförd av en röst som låter nära (och är i klass med) Helen Sjöholm. Och ja, det är stort beröm när det kommer från mig!
Det här är bra, det känns som man hört det tidigare, men inte på ett negativt sätt. Det är inte dammigt, tvärtom! Jag tror och vet att det här kommer att bli den låt som sommarens brudpar tar till sina hjärtan, och låten kommer att spelas åtskilligt under sommarens viglas. I motsats till Tommy Nilssons mastodontlåt som skulle få psalmerna att verka lättsamma...
Det här är inget för Europa, men för Sverige. En andra chans?
Betyg: 4

8. Nanne - Jag måste kyssa dig
Det här är en "Kom håll om mig" i ny förpackning. Det fungerade bra förra gången, och lär fungera bra den här gången också. Sverige är inte trötta på Nanne och att den här låten inte skulle gå vidare på ena eller andra sättet vore en gigantiskt kräll. Inget för Europa kanske, men en perfekt Nanne-låt.
Betyg: 4

Jag vill:
Final: Magnus Carlsson och Sonja Aldén.
Andra Chansen: Nanne och Sebastian

Jag tror:
Final: Nanne och Måns
Andra chansen: Magnus och Sebastian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar